· 

Spiegelbeeld

Kijk eens wat langer naar jouw spiegelbeeld!

 

Elke dag kijk je in de spiegel, maar wat zie je?

Ik kijk of mijn haar goed zit, of het lijntje bij mijn ogen mooi recht is en vooral ook aan beide kanten hetzelfde. Het zal je gebeuren….voor gek lopen wil je zeer zeker niet. Zitten mijn kleren goed? Doe ik mijn jasje vandaag aan of uit? Ik kijk nog eens. Alles is prima in orde en ik kan gaan.

.

Ben ik nu niet iets vergeten?

Heb ik wel gekeken wie ik ben en hoe ik me voel vandaag? Heb ik “hallo” gezegd tegen mijn spiegelbeeld? Hallo, goedemorgen, hoe is het vandaag? Nee, vergeten, te druk, maar gelukkig, het kan nog. Ik kijk nog eens om; ik zeg; goedemorgen Annelies, hoe is het? Ik wens je een fijne dag vandaag.

 

Kijk jij wel eens wie jij nu werkelijk bent? Wat voor persoon ben je en hoe is je stemming deze dag? Dit alles kun je zien in de spiegel als je even stil staat, een paar minuutjes aandacht geeft aan jou, dan zie je wie je werkelijk bent en kun je nadenken of dat genoeg is voor vandaag. Wil je iets veranderen aan je spiegelbeeld, begin dan gelijk. Kijk goed naar jezelf en voel wat voor jou goed voelt deze dag. Wees lief voor jezelf en maak op deze manier een relaxte start van de dag.

 

Kinderen spiegelen hun ouders

Om dat te zien heb je eigenlijk geen echte spiegel nodig. Let maar eens op je kind als jezelf een slechte dag hebt. Het is niet te geloven, net als jij niet goed in je vel zit, krijgt je kind een ongelukje, wordt het ziek, of heeft het een enorme boze bui. Niet te geloven gewoon, ook dat nog! Kinderen kunnen hun ouders feilloos aanvoelen en spiegelen zich aan jou gedrag. Het wil eigenlijk met zijn gedrag laten zien dat jij aan jezelf mag werken. Neem de tijd even om stil te staan. Waarom reageert jouw zoon of dochter zo? Wat kun je aan jezelf veranderen? Zoek eerst eens bij jezelf en begin met verwerken. Je hoeft echt niet altijd opgewekt en vrolijk te zijn. Je mag gewoon zeggen dat je verdriet hebt, dat je teleurgesteld bent en dat het niet jouw dag is. Je kunt gewoon vragen of de kinderen even alleen willen spelen, een tekening voor je willen maken of voorstellen om samen een filmpje te kijken. Even niks, tot rust komen en morgen is er weer een nieuwe dag. Andersom kan ook, dan laten onze kinderen zien met hun gedrag hoe het ook kan, niet te zwaar aan het leven tillen, niet overal moeilijk over doen en genieten van elke dag en van ieder moment.

 

Moeilijk?

Jazeker, helemaal niet gemakkelijk. Weet dat wij ontzettend veel geluk hebben, omdat onze kinderen veel begrijpen en veel van ons willen leren. Probeer het gewoon. Kijk in de spiegel, zeg: "Hallo!". Hoe is het vandaag? Wens jezelf een fijne dag. Zorg goed voor jezelf, heel jezelf en je zult rust en geluk uitstralen. Dat is pas een mooi gezicht in de spiegel! Wie wil dat nou niet?

 

 

 

Liefs: Annelies